Pořádáme > Archiv výstav > 2012 > Půvaby loutek a soch / sochař Vojtěch Sucharda a jeho Říše loutek > Vojtěch Sucharda - loutkář

Pořádáme

 

Kalendář akcí

Srpen 2020
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Film
Zábava

Přihlaste se k odběru Newsletteru.
Zadejte Vaši e-mailovou adresu.

Editace registrace


OTEVÍRACÍ DOBA


VIRTUÁLNÍ MUZEUM


EXPONÁT MĚSÍCE


FOTOGALERIE

E-SHOP

PRONÁJMY


VĚDECKÉ ČASOPISY


 Zřizovatel:


                      


  
 
       

   

Vojtěch Sucharda - loutkář

Hluboký vztah k loutkám získal Vojtěch Sucharda již v dětství, kdy byl jimi obklopen – řezbované marionety patřily vedle pomníkové a štukatérské práce ke standardní produkci otcovy dílny. Tato náklonnost přirozeně vyvrcholila roku 1920 založením ochotnického divadla V říši loutek, jehož dominantním stylotvorným prvkem se stala scénografická složka. Vojtěch Sucharda působil v divadle jako principál, organizátor, technolog a loutkoherec, ale zejména coby tvůrce loutek (za éru ŘL jich bylo přes 400). Zprvu byly inspirované tradičními marionetami, dokonale řemeslně propracované, více popisné, avšak zdůrazňující charakter figury jistou karikaturní nadsázkou tvářnosti. Většinou nebyly určeny pro jedinou inscenaci, ale v různých převlecích a úpravách procházely více rolemi.

Cit pro divadelní stylizaci přivedl posléze Vojtěcha Suchardu k loutkám více metaforickým, ve své době zcela avantgardním a progresivním, podléhajícím přísnému stylu, které konvenují s výtvarnými podněty secese, kubismu či konstruktivismu. Jsou to např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký z roku 1920, připomínající vzdáleně ilustrace Hanuše Schwaigera či loutky Richarda Teschnera, loutky Měsíčňanů pro inscenaci Jak se dostal Kašpárek na Měsíc z roku 1922, dále skvělé, vysoce výtvarně stylizované loutky revuální a téměř funkcionalistické soustružené loutky z třicátých a čtyřicátých let – např. dvojice Dupl a Dupla pro inscenaci O Popelce (1931), šašci Flik a Flok (1932), figury z inscenací Broučci (1938) a Cvrček Houslista (1942) aj. Kromě vysoké míry stylizace a jisté symboliky se zde objevuje také technologické obohacení o nové pohybové možnosti.

Na tvorbě loutek se podílela Anna Suchardová-Brichová kresebnými skicami, ale zejména kolorováním hlaviček, eventuálně celých postav, a tvorbou kostýmů. Svým novátorstvím a úsilím o moderní stylizaci loutkového divadla se manželé Suchardovi přiřadili k uměleckým trendům dvacátých a třicátých let, které vycházely z atmosféry „rondokubismu“ a českého pojetí stylu „art deco“. Jejich loutkářská tvorba je srovnatelná i s obdobnými zahraničními aktivitami, např. divadla Alfreda Althera v Curychu či výtvarnými experimenty v Bauhausu. 

Vojtěch Sucharda působil v divadle Říše loutek do roku 1956, ale divadlo, které založil a jemuž věnoval mnoho sil a lásky, existuje dodnes. Úspěšně uvádí své inscenace na Starém Městě pražském v budově Městské knihovny.

 
vyrobila www.omegedesign.cz