Pro média > Aktuality > Moravská Hellas 1904 - fotografie Ewina Rauppa z jihovýchodní Moravy

Pro média

 

Kalendář akcí

Srpen 2020
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Film
Zábava

Přihlaste se k odběru Newsletteru.
Zadejte Vaši e-mailovou adresu.

Editace registrace


OTEVÍRACÍ DOBA


VIRTUÁLNÍ MUZEUM


EXPONÁT MĚSÍCE


FOTOGALERIE

E-SHOP

PRONÁJMY


VĚDECKÉ ČASOPISY


 Zřizovatel:


                      


  
 
       

   

Moravská Hellas 1904 - fotografie Ewina Rauppa z jihovýchodní Moravy

[vloženo: 1. dubna 2020]

Erwin Raupp (1855-1931), německý živnostenský fotograf, je i ve světovém kontextu zcela ojedinělým autorem a reprezentantem umělecké fotografie. Jako jeden z průkopníků tzv. momentní fotografie hledal a svým dílem formuloval principy "zvěčňování" okamžiků v umělecké fotografii.

Před kostelem ve Velké nad Veličkou

Po zkušenostech s fotografickou dokumentací Lužických Srbů (1896) a po cestách do Turecka a Egypta (před rokem 1903) se Erwin Raupp v pozdním jaru roku 1904 vypravil na jihovýchodní Moravu. V jeho cestě hrál zásadní roli uherskohradišťský novinář, hudebník, publicista a sběratel František Kretz (1859-1929) - tento obhájce českého živlu s mimořádným kulturním rozhledem a s mezinárodními korespondenčními kontakty byl ve své době respektovaným odborníkem především na lidový textil a keramiku (jeho sbírky jsou dnes podstatnou součástí sbírkového fondu muzeí v Praze, Brně, Olomouci, Uherském Hradišti). František Kretz uvedl Erwina Rauppa do společnosti uherskohradišťských intelektuálů, dělal mu tlumočníka i odborného poradce, organizačně zabezpečoval cestování po okolí Uherského Hradiště a svým nadhledem a odstupem do značné míry ovlivňoval výběr příležitostí i objektů vhodných pro fotografování. Za tuto svou pomoc si vyžádal jediné - zaslání pozitivů. Z pozůstalosti Františka Kretze se potom Rauppovy fotografie dostaly do sbírek Slováckého muzea v Uherském Hradišti, Etnografického ústavu Moravského zemského muzea a etnografického oddělení Národního muzea.

Erwin Raupp udržoval s Františkem Kretzem korespondenční kontakt nejméně do roku 1925; část korespondence je uložena v archivu Etnografického ústavu MZM.

vlevo: Žena od Sudoměřic, uprostřed: Muž z Javorníku, vpravo: Žebrák na pouti na Velehradě

Na Moravě Erwin Raupp dokonale zúročil svoje renomé portrétisty. Jeho momentní portréty, potemnělé, s protisvětlem, zdůrazňující jedinečnost každého portrétovaného, jsou v našem prostředí naprosto ojedinělé a některé lze řadit k nejvýraznějším v evropské fotografii secesní doby.

vlevo: Boží Tělo v Hroznové Lhotě, vpravo: Velehrad, Poutnice z okolí Uherského Ostrohu

Fotografie hromadných scén patří k vrcholům Rauppova díla. V případě záběrů z Velehradu autor dokázal tlumočit velkolepost pouti s obrovskou přesvědčivostí, jako kdyby všechno sám nakomponoval. Ať už viděl Erwin Raupp Slovácko jako bájnou Arkádii nebo jako ekonomicky zaostalý region, fotografoval to, čemu podle jeho názoru hrozil zánik. Z dnešního odstupu je však zřejmé, že v jeho pohledu naprosto převládal pohled umělce nad dokumentaristou, přičemž byl předem vyloučen jakýkoliv kontext politický.

Erwin Raupp dal jasně najevo, jak si váží svých moravských fotografií tím, že desítky nejlepších převedl do podoby rozměrných gumotisků, které byly ve své době synonymem pro uměleckou fotografii. Jeho "moravské dílo" má řadu specifických aspektů: je to dílo cizince, jehož pohled usměrňoval zasvěcený odborník; fotografie vznikly pouze během několika týdnů a konfrontují religiózní a světské dimenze tehdejšího života; jeho dílo akcentuje sociální aspekty; technické zpracování a unikátní formáty přibližují fotografii obrazu. Soubor Rauppových fotografií z českých muzeí je jedinečný také tím, že k němu neexistují negativy.

Velehrad, potulný slepý hudec


Příspěvek zpracovala: PhDr. Helena Beránková

 
vyrobila www.omegedesign.cz